Dat ons klimaat verandert, kan niemand meer ontgaan. Over de oorzaken wordt evenwel nog gediscussieerd. Gelukkig wordt er ook veel onderzoek naar deze oorzaken gedaan. Maar er van gehoord hebben of er van weten is niet genoeg voor mensen en organisaties om hun gedrag te willen veranderen.
Bewustwording is vaak de eerste stap naar verandering. Bij bewustwording herkent een mens of organisatie haar gedrag en de effecten die dat gedrag veroorzaken. Na bewustwording volgt vaak de erkenning dat de mens of organisatie dat gedrag kan veranderen en dat een verschil maakt. Deze erkenning leidt in combinatie met gepast leiderschap tot actiebereidheid. Dan kunnen stappen gezet worden om (in deze casus) klimaatadaptatie effectief te realiseren.
Het Waterschap Rijn en IJssel heeft een klimaatatlas met het ESRI-product Storymaps gerealiseerd die laat zien dat effectief communiceren bekendheid met het fenomeen en bewustwording dat ook de mens iets kan doen om de klimaatverandering af te remmen. Kijk maar eens op de Klimaatatlas van het Oosten. Daarin worden kaarten, films, korte verhalen en infograpics in de boodschap versterkende vorm aangeboden aan het publiek.
De boodschappen over de klimaat effecten zijn in deze klimaatatlas verwoordt als droger, natter en heter. Thema’s als energietransitie, de beheersing van de corona-pandemie, klimaatadaptatie, woningtekorten, mobiliteit enz. lenen zich goed om zo qua gegevens en boodschap ontsloten te worden. Elke overheid zou haar beleid zo prima in begrijpelijke beelden en boodschappen kunnen communiceren.
Het gereedschap Storymaps is ook zeer geschikt om data-gedreven werken multimediaal te ondersteunen. Kaarten en beelden zijn immers laagdrempelige manieren om veranderingen inzichtelijk te maken.
Geef een antwoord