Met het verschijnen van het concept klimaatakkoord eind 2018 krijgen we zicht op wat de overheid en bedrijven gaan doen om de klimatdoelen te gaan halen. Maar energietransitie begint natuurlijk bij je zelf. Dus toen ik weer een keuze moest maken voor een volgende auto, besloot ik nu 100% elektrisch te gaan rijden. Dat als aanvulling op het gebruik van de NS-businesscard waarmee ik ook veel zakelijke reizen met het openbaar vervoer maak.
Je merkt dan wel dat elektrisch rijden ook een attitude verandering impliceert. Wil je niet onverwachts stilvallen met je auto op stroom, moet je weten waar de laadpunten staan , maar vooral ook of die bezet zijn en welke alternatieven er zijn. ook moet je iets meer tijd inpassen om onderweg te kunnen snelladen als je bereik te kort schiet. Dat vraagt om plannen van een kopje koffie of een flexwerkplek onderweg.
Sommige app’s en auto’s hebben het zicht op waar de laadpalen staan en of ze bezet zijn of niet. Maar ze zijn niet landsdekkend. Gelukkig staat er in het klimaatakkoord een aktie waarmee er in het kader van de nationale agenda laadinfrastructuur een informatieknooppunt komt voor laadpalen en hun beschikbaarheid.
Er staat letterlijk -begin citaat – “Uiterlijk 1 augustus 2019 delen alle serviceproviders en alle laadpaalexploitanten de statische en dynamische basisinformatie over alle (semi-)publieke laadpalen met een centraal nationaal toegangspunt voor data over laadpunten (national access point, NAP)4. Deze basisinformatie wordt ook onderling gedeeld. De basisinformatie omvat in ieder geval data over de locatie en de beschikbaarheid van de laadpunten en de prijzen van het laden. Daarnaast gaat het om essentiële praktische informatie zoals het IDnummer van het laadpunt, de mogelijke laadsnelheden, de connectie-mogelijkheden, de betaalmogelijkheden, de toegangstijden en de contactinformatie van de laadpaalexploitant. De basisinformatie in het NAP is vrij toegankelijk en wordt op kwaliteit getoetst.”– einde citaat – .
Wat evenwel nu opvalt is dat de actuele beschikbaarheid van de laadpaal zoals wel beschikbaar op individuele app’s van aanbieders nog niet in het rijtje van deze tekst staat. En nu maar hopen dat de aanbieders van laadpalen niet in de valkuil stappen waar de aanbieders van spoorvervoer bij de OV-chip wel samen in stapten. Zij waren bang dat het vrijgeven van de gebruiksgegevens hen parten zo spelen. Maar laadpaalaanbieders zijn vast meer betrokken deze infrastructuur en kijken over hun schaduw heen.
Geef een antwoord